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Der Zornhauw ist ein Schlimmer Hauw von deiner rechten Achsel / gegen deines widerparts Lincken ohrs
/ oder durch sein Gesicht und Brust / Schlims durch wie die zwo Linien / so durch die auffrecht Linien
kreutzweiß uber einander sich schrencken anzeigen. Diß ist der sterckest under allen andern / als darinnen
alle krafft unnd manligkeit des des Mans gegen seinem feindt im Kempffen unnd Fechten gelegen / darumb er
auch von den Alten Streithauw oder Vatterstreich genant unnd geheissen wirt. Von gedachten Lini findestu
hernach / rc.

Joachim Meyer, in the late 16th century(1)

So what’s that Vatterstreich, exactly translated as the Father’s Strike?

If someone receives a Vatterstreich it means a child, a son gets a birching with a rod. This is based on the biblical story of Abraham and his son Isaac pictured often with Abraham holding the sword ready for mighty hew to kill his son as a sacrifice to God. Despite the fact, that Abraham used a knife in the book Genesis 22 (2), the expression “Vaterstreich” was a synonym for a father hitting his son on one hand, and for a devastating killing stroke on the other.

Somebody who may have known what the Vatterstreich is about in the Fencing is Johann Fischart, who added a interesting Fechtschul passage to the work of Francois Rabelais(3). In his Aller Praktik Grossmutter he named the Vatterstreich (4) again:

Des Nili siben gemünd und mund
Fallen mir jetz wohl ein zur stund
Gleich wie dem Predicanten gleich
Die Fechtschul, kreuz und Vatterstreich:
Die sibend zahl ist mächtig gräftig
Wie solchs die Naß beweiset hefftig
Hett er die sieben Mönch bewisen
So wer der Teuffel auch geprisen

The Vatterstreich and the Creutzhaw are something very special. We get the hint of the meaning by citing the other mentioning of the Vatterstreich “ze. ohn den Vatterstreich/ welchen der Schmidlin in seinen Fechtschulpredigten weißt/ und deß Bawren Speichelhaw.” (1) Adding on the list of a lot of fencing terms are hints to the Lutheran theology. “Schmidlin” is the nickname of Jakob Andreae (March 25, 1528 – January 7, 1590) an outstanding German theologian of his period. Andreae was the author of so called “Fechtschulpredigten” as Fischart called them. (5). But these Fechtschulpredigten where nothing else than the sermons in which Andrea calls out to battle for their believe and fight against the devil (7) He calls out to the illiterate laymen Lay to fight, to learn the „Vatterstreich” and that „einer creutzweiß drein hawe und wider den Teuffei nicht vil Fechterbößlein gebraucht” (one should strike firmly crosswise and should not use a lot of fencers charades against the devil).

To make the sign of a cross is called “Kreuz schlagen” (“becreutzen” modern “sich bekreuzigen”) signing the cross against the devil is one of the meanings of “creutzhaw” (Kreuzhaw, Cross-strike). Interesting to note, that we find the “Creutzhaw” in Paulus Hector Mair’s Work as a piece of fencing (8). ” so tritt mit deinem rechten fuoss zurugk, und haw dich in den Creutzhaw zuo seinem rechten or.” (so step back with your right foot, and strike in the Cross strike at his right ear). But we should look again at Joachim Meyer (1):

Kreutzhauw.
Kreutzhauw seind an jhm selber zwen Zornhäuw von beiden seitten / werden volbracht durch die zwo
Schlimm und hangenden Lini / so von beiden seitten schlims durch den Mann streichen

Conclusion

So the Kreutzhau is a doubled Vatterstreich from both sides. And seeing this brings us back to the assumption that Johann Fischart is not only a follower of Luther but a fencer who is common with the terms Joachim Meyer is using, and both living in Straßbourg at the same time. The fencing terms are placed in at least three meanings. The first is the biblical reference, second the Lutheran, third the fencing. Like in many aspects of the late medieval and renaissance times, we see that religious believes touched nearly ever part of life.

Addendum

Using fencing terms in the theological dispute is found often. Another example is the dispute between Hyronymous Emser and Martin Luther where Emser states (9):

Vnd demnach ich mit eym szo vormerten vnd geübten fechtmeyster 
auff den plan treten, vnnd vnsern heyligen glauben mit der hülff gotes
wider yn vortedigen, Will, ich vor den rechten treffen, vnd ehe dann ich
wort mit wort vorsetz ader sein reformation buch von blat tzu blat 
vorlege, vorhin durch disze vorred eyn vngeferlich frey auffheben oder 
schulrecht thun, vnd gleich wie man auff der fechtschul nit allwegen 
ym schwert sonder auch mitt langen spiessen vnd kurtzen degen tzu samen gehet. 

Alszo will ich mich erstlich auff disze dreierley monier auch vorsuchen, 
Ob ich Lutern der seyne schirmschleg vnd spiegelfechten alleyn auff list geferlich 
vnnd nawe griff, ader tzu letzt auch auff die flucht gestalt hat yndert darnach ein 
vorteyl ablauffen möcht
(1) Kunst des Fechten, Joachim Meyer, first pub ~1570, printed ~1600
(2) Bible, Genesis 22, 1-13
(3) Affentheurliche, naupengeheurliche geschichtklitterung, Huldrich Elloposcleron, 1594.
(4) Aller Praktik Grossmutter, Jakob Fischart, first pub. 1572:
(5) Ludus lectoris, Ulrich Seelbach, 2000, Page 376
(6) Zeitschrift für Kirchengeschichte: Bände 87-88, 1976
(7) Sechs Predigten von etlichen der Augsburgischen Confession zugethanen Theologen, 1572, 1580
(8) Wien (W; Hils 51., p. 127) Österreichische Nationalbibliothek Wien, cod. Vindob. 10825, 5r
(9) Wider das vnchristeliche buch Martini Luters Augustiners, an den Teutschen Adel aufgangen, Hyronymus Emser, 1521.